För företagare
Vill ditt företag vara med och utveckla nya lösningar till digitala utmaningar?
Digitaliseringsguiden finns till för att underlätta för kommunerna i deras digitaliseringsresa och ska fungera som en plattform för lärande, inspiration och kunskapsutbyte. Utifrån kommunernas verksamhetsområde finns olika utmaningar där också du som företagare kan bidra med lösningsförslag.
Genom att sprida kunskaper om offentliga verksamheters utmaningar vill vi att regionens näringsliv ska kunna utvidga sin marknad och öka sin innovationsförmåga. Både nya innovativa tjänster och redan befintliga lösningar som skulle kunna lösa en kommunal verksamhetsutmaning är intressanta.
Utmaningar
Utmaningar
UTMANING
Precis som vi människor har en uppförandekod, ett slags socialt regelverk att förhålla oss till i samtal med varandra, har program som kommunicerar med varandra behov av ett protokoll som klargör regler för hur data ska hämtas och lämnas mellan programmen. API:er gör att det blir lättare för digitala tjänster att prata med varandra och […]
UTMANING
Hur gör vi då?
UTMANING
Utmaning och bakgrund För att nå en framgångsrik ärendehanteringsprocess är det viktigt att fokuset inte bara ligger på att förenkla handläggningen eller på att lösa det specifika ärendet. Det är viktigt att se våra intressenters behov i sin helhet, inte bara det som framkommer i det specifika ärendet. Genom att lösa våra intressenters behov på […]
UTMANING
Många kämpar dock med att hitta ett tydlig och konsekvent förhållningssätt i den digitala närvaron då flera medarbetare involveras i uppdraget. Dessutom händer det mycket och i en hög hastighet vilket gör att det är en utmaning att hålla sig uppdaterad.
UTMANING
Ett antal kommuner har redan automatiserat processen ekonomiskt bistånd och många kommuner vill göra en liknande utveckling.
UTMANING
Skaffa dig ett underlag för att bedöma potentiella, monetära, effektiviseringsvinster vid införandet av ett urval av digitala tjänster inom en kommun,
UTMANING
Utmaning och bakgrund Senaste åren har kommunerna varit tvungna att accelerera sin digitaliseringsresa, särskild nu med distansarbete till följd av pandemin. Behovet att kunna signera dokument, avtal och protokoll digitalt har ökat. För att kunna genomföra sina arbetsuppgifter helt på distans krävs många gånger att man kan jobba med e-underskrifter. En digital signering kan både […]
UTMANING
Forskning visar att utbildning i och användning av dator och internet kan minska ensamheten bland äldre personer. Ensamhet är en riskfaktor för psykisk ohälsa, och social isolering ökar med stigande ålder.
UTMANING
Utmaning och bakgrund Samhället och omvärlden är i ständig och snabb förändring. För kommunerna innebär det här att de kontinuerligt måste arbeta med en utveckling av sina verksamheter för att hänga med, särskilt avseende den snabba digitala utvecklingen. En viktig pusselbit i detta arbete är att öka den digitala mognaden inom organisationen. Förtroendevalda, ledare och […]
UTMANING
Utmaning och bakgrund Digitaliseringen av samhället sker i allt snabbare takt. Genom att digitalisera viktiga samhällstjänster öppnar vi både möjligheter, men skapar också svårigheter. Särskilt när de traditionella, icke-digitala tjänsterna avvecklas snabbare än vad invånarna hinner anpassa sig och det gör att de känner sig utanför. Det är framförallt äldre, funktionshindrade och utrikesfödda som har […]
UTMANING
När vi beställer nya byggnader/fastigheter ställer vi verksamhetsmässiga krav på byggnaden, t ex om ett äldreboende ska upprättas så ställs särskilda krav kopplat till det området. Arkitekt återkopplar normalt med en ritning som ska tolkas av verksamheten, verksamheten är dock inte specialister på ritningar så det är svårt att uppfatta varje detalj. Detta kan resultera i […]
UTMANING
Utmaning och bakgrund Automatisering av processer inom den kommunala förvaltningen kan leda till stora effektiviseringsvinster. Innan processer kan automatiseras måste det skapas förutsättningar inom verksamheten för att kunna göra det. Denna guide syftar till att ge en inblick i vad man bör tänka på innan man inför möjligheten att kunna automatisera inom sin organisation. Att […]
UTMANING
Ekonomiområdet är ett område som har en hel del automatisering på plats, men det finns fortfarande en stor andel processer eller rutiner som bygger på manuell administration. Den manuella administration består ofta av handpåläggning i IT-system av repetitiv och återkommande karaktär. En stor del av tiden går åt att klicka runt i ekonomisystem, ett monotont […]
UTMANING
Idag är det en hög andel manuell administration i processen för återbetalning av pengar till medborgare och företag i de fall där dessa t ex betalat ett för högt belopp till kommunen. Det är mycket handpåläggning i IT-system av repetitiv och återkommande karaktär. En stor del av tiden går åt att klicka runt i ekonomisystem, […]
UTMANING
Hur kan du och din organisation att mäta och följa upp digital mognad. Många modeller brister i tillförlitlighet Styrning utifrån felaktiga antaganden Balansera mellan effektivitet och innovation Styra på evidens och forskning Ta del av andras erfarenheter
UTMANING
Verksamheterna befinner sig i ett skifte där övergången från analog till digital informationshantering innebär en osäkerhet kring hur informationen långsiktigt ska hanteras och arkiveras. Bristande kvalitet i informationen Låg förståelse för en korrekt hantering Hållbar långsiktig hantering av information Möjliggör förädling av data Öka tillgängligheten till data
UTMANING
Utöver medgivande till vaccination administrerar skolsköterskor även ett utskick där man hämtar in ett medgivande till att lagra data som sparas utifrån de hälsosamtal som sker med elever i åk F, 4, 7 samt åk 1 på gymnasiet. Dessa medgivanden har varit i pappersform för samtliga skolor i både Kramfors och Timrå.
UTMANING
Det kan vara svårt att hitta tillförlitlig information om vilket stöd det finns för att hantera Covid-19 inom vård, omsorg och socialtjänst.
UTMANING
Genom att göra ärenden och information digital, är vårt mål att korta ner handläggningstider, öka tillgängligheten och vara mer transparenta i vårt arbete. Tanken är att medborgaren enkelt ska hitta planeringsunderlag, kunna göra en ansökan via e-tjänster och följa sitt ärende. I slutänden gör det att medborgarens ärende kommer att gå snabbare och behöver medborgaren […]
UTMANING
Information är en av verksamhetens mest strategiska resurser. Ett avbrott i tillgången till information kan vara kritiskt, och felaktig information kan ge allvarliga konsekvenser. Under de senaste åren har hotbilden, kopplad till informationssäkerhet, kraftigt ökat i samhället. Verksamheten hos olika samhällsaktörer har påverkats eller slagits ut till följd av olika incidenter som till exempel it-angrepp […]
UTMANING
Vi har inte verktygen att bedriva utvecklingsuppdrag utifrån medborgarinvolvering.
UTMANING
Verksamhetens kärnuppdrag och löpande verksamhet slår ofta ut det utforskande arbetet som kräver andra förutsättningar. Risken är stor att verksamheten fastnar i ad-hoc och har svårt att ta idéer vidare för att implementera dessa och skala upp. Ytterligare en risk är att den innovativa verksamheten blir långt från kärnverksamheten som gör att den har svårt […]
UTMANING
Det finns en utbredd entusiasm för innovation i verksamheterna. Ett hinder är ett ofta fragmenterat innovationssystem som gör att innovationsverksamheten är relativt frånkopplad den löpande verksamheten. Aktörer driver ofta innovation utifrån snäva problemformuleringar, otillräckligt samordnade över gränser med bristande kontinuitet och kortfristig extern finansiering. Det är svårt att testa och implementera innovationer som relaterar till […]
UTMANING
Idag finns väl utvecklad teknik att låta hela eller delar av de moment som ärendehantering omfattar skötas automatiskt. Hanteringen har blivit allt mer automatisk men potentialen till effektivisering har inte nyttjats fullt ut.
UTMANING
Sättet som en ny person introduceras till organisationen, kollegor, och sina arbetsuppgifter är inte bara viktiga för deras produktivitet, utan avgör till stor del också deras engagemang. Forskning visar att 33% av nyanställda beslutar sig redan första veckan om de tänker stanna (eller inte) på lång sikt i företaget. Men utmaningen är mycket större än […]
UTMANING
Hur kan vi utveckla personalen så att verksamheten utvecklas utifrån identifierat behov? Beslut utgår ej ifrån behov. Bristfällig processkartläggning. Hindrar utvecklingen. Tveksamma initiativ som leder till onödiga kostnader. Utebliven målbild. Medarbetare får verktyg att möta framtidens utmaningar Verksamheten kan erbjuda service och värde
UTMANING
Min skoldag Detta verktyg syftar till att öka barn- och elevinflytande och delaktighet för att skapa förutsättningar för lärande för alla. Dels genom elevers egna insikter om sig själva, och dels genom att kunna dela dessa insikter med någon vuxen. Genom frågor skapas ett forum för elever och stöttande vuxna att fundera över vad som […]
UTMANING
Digitaliseringen innebär nya möjligheter att möta behov samtidigt som krav och efterfrågan på ökad service och tillgänglighet hos medborgaren ökar. I dagsläget är det ett stort gap mellan behov och lösningar där kreativa idéer kan bana vägen för nya lösningar.
UTMANING
Ett problem idag är att lässvårigheter ofta identifieras först när en elev börjat halka efter och har svårt att hänga med, det blir ett reaktivt arbete för specialpedagogerna och det blir svårt att planera sitt arbete. Om man vänder på detta perspektiv och istället jobbar proaktivt med screening kan man skapa bättre förutsättningar för specialpedagogen […]
UTMANING
Hur kan vi på ett enkelt sätt visa på lediga jobb och rekrytera medarbetare?
UTMANING
Utmaning och bakgrund Säker digital kommunikation, som ofta förkortas SDK, riktar sig till offentligt finansierade verksamheter i Sverige. Syftet är att kommuner, regioner och myndigheter ska få grundläggande förutsättningar för säkert utbyte av ostrukturerad information mellan varandra. Varje dag utbyts mängder av information mellan kommuner och regioner, statliga myndigheter och privata utförare i handläggningen av […]
UTMANING
Från förskolestart tills barnet går ut ur gymnasiet behöver vårdnadshavare interagera med olika delar av den kommunala förvaltningen. En kommunal förvaltning som ofta är organiserad i stuprör. Vissa saker hanteras analogt, andra digitalt. Flera olika kommunikationskanaler och IT-system används, utan samordning eller utbyte av information. Den kommunala servicen upplevs därför ofta som icke-sammanhållen och krånglig. […]
UTMANING
En del uppdrag och projekt görs i samverkansform som kräver helt nya arbetssätt och metoder för att lyckas. Det handlar om nya sätt att kommunicera då team arbetar på distans eller har ansvarsområden som överlappar.
UTMANING
Rekrytering tar tid och måste göras ordentligt om resultatet ska bli lyckat. Det är viktigt att medborgare och arbetsgivare hittar en väg att mötas och upptäcka varandra för att tillgodose ett ömsesidigt behov, anställning och skapa värde i vardagen.
UTMANING
Att skicka traditionell fysisk post till medborgare och företag innebär ofta en administrativ börda för verksamheten, stora processer så som ekonomi har ofta en automatiskt hantering av postutskick via t ex en utskriftstjänst från tredjepart men många mindre och medelstora verksamheter i kommuner och myndigheter sköter dessa postutskick helt manuellt.
UTMANING
Hur kan vi som verksamhet nå ut till kandidater på ett effektivitet och värdeskapande sätt? Hur kan vi genom digitaliseringens möjligheter skapa ett medmänskligt möte i digital miljö som vi upplever är gott nog?
UTMANING
Genom fokus att det i en nära framtid ska utvecklas digitala tjänster som stimulerar samhällsbyggandet formas värdeskapande process för lov- och byggnadsärenden.
1. Öka effektiviteten
Verksamhetsöverskridande
2. Digitala legitimationer
Verksamhetsöverskridande
3. Digitalt distansarbete
Ledning, styrning & HR
4. Digitala workshops och konferenser
Ledning, styrning & HR
5. Digitala nationella prov
Skola
6. Från pilot till breddinförande
Ledning, styrning & HR
7. Personalakter
Ledning, styrning & HR
8. Arbetsmetoder inom Socialtjänst