Utmaning och bakgrund
Digitaliseringen av samhället sker i allt snabbare takt. Genom att digitalisera viktiga samhällstjänster öppnar vi både möjligheter, men skapar också svårigheter. Särskilt när de traditionella, icke-digitala tjänsterna avvecklas snabbare än vad invånarna hinner anpassa sig och det gör att de känner sig utanför.
Det är framförallt äldre, funktionshindrade och utrikesfödda som har svårt med denna förändring. I Västernorrland och Nordanstig är befolkningen både i genomsnitt äldre, har lägre utbildningsgrad och vi har högre andel utrikesfödda.
Enligt Internetstiftelsens rapport (2021) är det så många som var tredje person som är 76 år eller äldre som inte använder internet alls. Bland grundskoleutbildade och funktionshindrade använder var femte person inte internet alls.
Den låga utbildningsgraden i länet, i kombination med demografiska faktorer så som ålder gör att hundratals, potentiellt tusentals människor idag inte kan nyttja den digitala offentliga servicen. Arbete med det digitala utanförskapet har identifierats som viktigt av såväl regeringen som regionen.
Målbild/målsättning
Att äldre, utrikesfödda och personer med funktionsnedsättning får, utifrån sina förutsättningar, tillgång till digital offentlig service som underlättar deras vardag och skapar högt förtroende och tillit till den offentliga förvaltningen.
Horisontella kriterier
Internetstiftelsens rapport visar att äldre personer, personer med funktionsvariation samt utrikesfödda ibland står utanför det digitala samhället. Det handlar om dels tillgång till internet, digital teknik samt kunskapen att använda den. Det bör finnas ett landsbygdsperspektiv på det digitala utanförskapet och ett analogt alternativ måste kunna erbjudas till de som inte har förutsättningar att ta del av kommunens tjänster digitalt.
Kompetens
Behovet av externa tjänster beror helt och hållet på kompetensprofilen hos respektive kommuns egna medarbetare – man kan behöva upphandla konsultstöd för detta under tiden man genomför en kompetenshöjning inom sin organisation. Det kan finnas behov av tillgång till externa tjänster, exempelvis forskare som studerar digitalisering i samhället, med fokus på offentlig sektor.
Förväntad resultat
- Fler har tillgång till digitala tjänster
- Fler kan ta del av kommunernas verksamheter
- Ökat lärande hos de som ska lära de som utanför
- Ökar tillgängligheten
Kontaktuppgifter
Dennis Moström
Digitaliseringsstrateg
dennis.mostrom@ornskoldsvik.se
Kommentarer