Hur hämtar och uppdaterar information till skolportalen?
API strategi möjliggör att information hämtas och uppdateras från olika system (e-tjänster). Portalen som lösning behöver tillgång till data och tjänster och det får vi genom den API strategi som vi har i kommunen. För mer information kring det hänvisas till arbete kring API strategi.
Använder man något specifik metod för att skapa sammanhållen digital service?
Se som exempel Sundsvalls kommuns målbild för en möjliggörande digital infrastruktur.
Vilka e-tjänster som är kopplade till skolan är redan lanserade?
Sollefteå
- Ansökan förskoleplats/fritidshem (e-tjänsten är Tietos och utmaning hos oss med arbetssätt)
- Ansökan om skolskjuts (e-tjänsten byggd i OeP integration med verksamhetssystem pågång)
- Barnomsorg (Tietos e-tjänst)
- Specialkost (OeP e-tjänst och fick förslag på förbättring efter några synpunkter)
- Blanketter som på väg att ersättas med e-tjänster för skola; modersmål & lån av digital verktyg
Sundsvall
Förskola
Handläggning av förskoleplatser görs av placeringshandläggare (central funktion BoU) i systemet IST Administration. I IST Admin finns en rad e-tjänster för vårdnadshavare:
- Ansökan förskoleplats
- Tacka ja/nej till erbjuden plats
- Ändra omfattning vistelsetid
- Säga upp förskoleplats
- Ändra inkomst
Utifrån behov kan vårdnadshavare sedan göra följande ansökningar:
- Utökad tid i förskolan (särskilda skäl)
Ansöks via kommunens egenutvecklade e-tjänst (Open-e platform, inte IST Admin).
Vårdnadshavare till barn med särskilda behov ansöker om insatser via kommunens blankett. En e-tjänst i Open-e platform är under utveckling.
För ansökan om specialkost i förskolan finns en nyutvecklad e-tjänst (Open-e platform
Förskoleklass/skola:
Skolplacering görs i januari av skoladministrationen i adminsystemet Extens och fysiska skolplaceringsbrev skickas ut till vårdnadshavare.
Vårdnadshavare har möjlighet att ansöka om plats i en annan skola, kommunal eller fristående, för sitt barn, vilket cirka 10% gör. För ansökan om byte av förskoleklass finns en e-tjänst (Open-e platform).
Utifrån behov gör vårdnadshavare sedan följande ansökningar vid olika tidpunkter:
Ansökan och handläggning görs i samma system som förskolan – IST Admin. Den stora majoriteten av alla ansökningar görs via e-tjänsten.
Vid skolbyte måste fritidsplats sägas upp/ansökas om på nytt, vilket många vårdnadshavare missar.
En egenutvecklad e-tjänst (Open-e) för ansökan om skolskjuts finns, som används vid majoriteten av ansökningar (>90%).
En egenutvecklad e-tjänst (Open-e) för ansökan om specialkost finns (densamma som för förskolan). 90 % av ansökningarna kommer via e-tjänsten, med en topp vid skolstart och sen vår.
Ansökningsblankett (pdf), lämnas till mentor eller postas till Centrum för flerspråkigt lärande (CFL). Idag finns inga beslut om att utveckla en e-tjänst.
En e-tjänst för medgivande av vaccination är på gång, via PMO. Liksom en digitisering av den hälsoblankett som idag skickas med i ryggsäcken.
Uppskattningsvis byter 10-15% av eleverna grundskola i någon form, på grund av flytt in/ut ur kommunen eller på grund av byte till/från en friskola. Idag görs ansökan om/uppsägning av plats i kommunal grundskola via en blankett (pdf). Ny e-tjänst (Open-e platform) för detta är på gång under 2021.
Hur upplever medborgare den digitala service som finns idag?
Sundsvall
25 intervjuer med vårdnadshavare har genomförts. Fokus i samtalen har varit att förstå behov och bakomliggande orsaker, inte att få konkret återkoppling eller sätta betyg på verksamheten. Samtal har varit utforskande, med öppna frågor om kommunikation skola-hem, samt mer specifika frågor om skoladministration och informationskanaler.
Området vi utforskat är stort och brett område, med många olika typer av användare. I det förhållandevis lilla underlaget finns dock flera mönster och gemensamma trådar. Analysen av intervjuerna kan sammanfattas i ett antal områden (som skulle behöva utforskas vidare):
- Trygghet – det allra viktigaste för vårdnadshavaren
- Stor variationsbredd ger mycket skilda upplevelser
- Låg digital kompetens/självförtroende bland personal
- Låg digital kompetens/självförtroende bland vårdnadshavare
- Mycket information, men ofta rörigt och introvert
- Vårdnadshavare är inte en homogen grupp, men vissa upplever att vi behandlar vi dem så
- Varför har vi inte bättre koll på datan – och återanvänder den?
Hur löser man utmaning för vadnadshavare som inte har Bank-ID?
Sundsvall
Användandet av e-tjänster och V-klass förutsätter svenskt personnummer och e-legitimation (BankID eller Freja eID) hos barn och/eller vårdnadshavare. Cirka 1,2 % av eleverna i Sundsvalls kommuns grundskola saknar svenskt personnummer. Motsvarande siffra för antalet vårdnadshavare saknas i dagsläget, men kan antas vara under 5%. De saknar möjlighet till digitalt id och behöver en “parallell kanal” som Sollefteå beskriver ovan. Insatser behöver dock också göras för de som har möjlighet att använda digitalt id, men av olika anledningar inte gör det. Digital vägledning i samband med skolstart/föräldramöten är ett enkelt förslag för att få fler vårdnadshavare att kliva in i det digitala rummet.
Varför begär skolan uppgifter?
Genom att berätta varför uppgifter begärs in får man en större svarsfrekvens från föräldrarna. En förälder lämnar sin e-postadress och den andra låter oftast bli om det skickas hem en blankett men om man poängterar att vi behöver e-postadresser för att båda vårdnadshavarna digitalt ska kunna godkänna t ex en vaccination ser de nyttan och skriver i bådas e-postadresser.
Hur planerar och genomför man en sammanhållen digital service inom skola?
Generellt kan man säga att man behöver strategiskt tänk, möjliggörande digital struktur. Det bör finnas avsatt medel och resurser för digitalisering generellt.
Vad krävs i form av utvecklings- och förvaltningskompetens?
Det beror till stor del på vilka förutsättningar man har. De behövs kompetens inom organisationen inom IT, API, arkitektur, förändringsledning.
Vad är viktigt för implementering och förvaltning?
Rätt kompetens, livscykel tänk och en förankring hos ledningen. Det behövs också livscykel tänk.
Kommentarer