Verksamhetsöverskridande
Verksamhetsöverskridande
Varje behov (ur intressentens perspektiv) som kan lösas utan att ett ärende behöver registreras för handläggning, innebär effektivisering i tid och resurser. Jämför med den handläggardrivna processen ovan - var kan vi göra besparingar i manuell administration och handläggning genom att använda målbildens lösningar?
I de fall ett ärende ändå måste registreras så kan den manuella administrationen och handläggningen minimeras genom att automatisera processerna i så stor utsträckning som möjligt;
Figur: Proaktiv och digitalt driven process
Adderar vi dessutom prediktivitet till ärendehantering kan vi uppnå än större grad av såväl service som automation.
Prediktiv ärendehantering innebär att kommunen informerar intressenten om att ett ärende är aktualiserat, inkluderat ett preliminärt beslut givet att det är möjligt. Till exempel så kan vi inför en skolstart helt automatiskt ta preliminära beslut om en elev har rätt till skolskjuts eller ej, meddela medborgaren det preliminära beslutet och sedan gå vidare i processen när medborgaren meddelat att denne accepterar det preliminära beslutet. På detta sätt har vi potential att ta bort all administration och handläggning för vissa typer av ärenden (100% automatiseringsgrad).
Om kommunen designar och utvecklar proaktiva och prediktiva tjänstemannaprocesser så leder det till lösningar som har en hög automatiseringsgrad. Därmed finns möjligheten att effektivisera och minimera manuell administration och handpåläggning.
Om kommunen designar och utvecklar proaktiva och prediktiva tjänstemannaprocesser så leder det till lösningar som har en hög servicenivå (nåbart 24/7) och hög rättssäkerhet (regelmotorbaserade beslut).
Se figur: Proaktiv och digitalt driven process ovan.
Användbarhetstester är av yttersta vikt för att designa så bra processer som möjligt (ur intressentens perspektiv) och bör ingå som en naturlig del i implementationen av en modern lösning för ärendehantering.
Kommentarer