Verksamhetsöverskridande
Verksamhetsöverskridande
I Sverige finns det en nationell tjänst för att skicka post digitalt istället för det traditionella fysiska kuvertet. Via tjänsten Mina meddelanden kan myndigheter och kommuner skicka post digitalt till privatpersoner och företag. Genom att skicka post digitalt kan man erbjuda bättre service, minska kostnader och spara resurser. Och mottagaren får sin post säkert och samlat.
Kommunen eller myndigheten behöver först ansluta sig som organisation till Mina meddelanden, när man gjort detta så kan man ansluta sina IT-system till tjänsten så att utskicken kan ske direkt via dessa för att minimera administrationen vid utskick. Man kan även installera en funktion i e-posten (Outlook) som gör att man kan skicka post direkt via Outlook.
Det finns även fler varianter på hur digital post kan skickas, man kan ofta även köpa det som tjänst om man har en tredjepartsleverantör som sköter utskick av post.
Allt om hur man ansluter som kommun eller myndighet samt vad det innebär kan man läsa om på Minameddelanden.se.
Nej, idag (sommaren 2019) är det ca 3,5 miljoner medborgare anslutna till en digital brevlåda i Sverige. Vilket innebär att dessa 3,5 miljoner kan ta emot sin post digitalt men resterande kräver fortfarande ett fysiskt utskick. Så Mina meddelanden är inte en tjänst som löser alla utskick, men den kan hjälpa till att minska antalet fysiska utskick.
SKL har tagit fram stödmaterial till kommuner och landsting rörande införandet av Mina meddelanden, stödmaterialet består av förstudie, vägledning och kravunderlag vid upphandling. Allt detta finns samlat på SKL.se. Förstudierapporten och vägledningen finns även bifogade som filer på denna sida.
Kommentarer