Introduktion av checklistan
- Behöver handlingen verkligen signeras?
Vad behöver man skriva under? Vilka legala krav ligger till grund för krav på underskrift? Kan det lösas på annat sätt än med underskrift?
- Godtas e-underskrift?
- Finns aktuell dokumenthanteringsplan eller informationshanteringsplan för handlingen?
Finns aktuella arkiv-regler?
- Finns det en befintlig e-tjänst?
Webb-formulär/pdf-formulär från webben
- Hur ser flödet, processen för handlingen ut?
- Vilken typ av e-underskriftslösning skulle passa bäst?
- Ladda upp befintlig PDF/A-handling till e-underskriftstjänsten
- Skapa handling att signera utifrån en e-tjänst
- KOMMANDE integration mellan verksamhetssystem och e-underskriftstjänsten
Förutsättningar
Vi har idag i kommunen många förvaltningar som är i behov av en e-signeringstjänst för att kunna utveckla sina verksamheter mot effektivare administration, bättre arbetsmiljö för medarbetare och bättre medborgarservice.
Intern nytta
Nyttoeffekter i form av förenklad intern administration rent generellt genom digitalisering av dokumenthantering från skapandet av ett dokument, till signering, dokumentets livscykel i verksamhetssystemet till e-arkivet. Större säkerhet, minskad arbetsbörda etc.
Extern nytta
Medborgare/invånare/sakägare kommer får en medborgarnytta i form av kortade handläggningstider, enklare interaktion med kommunen.
Kommentarer